صفحه اصلی خبر یادداشت «سفر شرق» روایت سفری پر فراز و نشیب است که برای عبور از آن به یقین و ایمان نیازمندیم

«سفر شرق» روایت سفری پر فراز و نشیب است که برای عبور از آن به یقین و ایمان نیازمندیم

  • خبر
  • یادداشت
  • 120
  • 19 مر 1399
  • چاپ

 

سفر شرق

نویسنده:  هرمان هسه

مترجم:  سروش حبیبی

 

 

سفر شرق به عنوان خیال انگیز‌ترین اثر هرمان هسه معرفی می‌شود و شارحان مختلفی به وجوه خیال انگیزی و عرفانی این کتاب پرداخته‌اند. هرمان هسه نویسنده و نقاش آلمانی سوییسی که در سفر شرق از عالم واقع به دنیای خیال میرود این اثر را در قالب رمانتیسم نوشته، با این حال اما نمی‌توان آن را یک اثر فلسفی دانست. در جست و جوی عارفانه ای که در این اثر وجود دارد پای استدلال و عقل به دلیل نااستواری به حقیقت راه ندارد و این داستان اشراقی با یادآوری این نکته به پایان می‌رسد که در طریق حقیقت بی دلیل راه نمی‌توان به مقصود رسید.

سفر شرق روایت سفری ست پر فراز و نشیب که برای عبور از آن به یقین و ایمان نیازمندیم.

راوی داستان برای فرار از زندگی پوچ بعد از جنگ جهانی، با گروهی راهی شرق می شود.این سفری‌ست ذهنی و آرمانی که تمام اتفاقات افتاده برای آنها در تصوارت راوی روی میدهد. فضای سفر شرق بی شباهت به مائده‌های زمینی  نوشته‌ی آندره ژید نیست.

از دید هسه زندگی،مداوم و تولدی از نو است. او در این داستان درک تازه‌ای از زندگی به ما می‌دهد، درکی جدید حاصل از کشف درونیات و ظرایف روح انسان.

سفر به شرق به واقع زندگینامه‌ی تلمیحی نویسنده است.آنچه برای هسه که تشنه‌ی کشف اسرار عالم هستی‌ست اهمیت دارد، این نکته است که بیشتر اشخاص داستانش در پی شناخت عمیق خودند و برای رسیدن به این آگاهی از هیچ راهی ابایی ندارند. آن‌ها مدام در حال تعقل‌اند و همین اعتلای اندیشه هرمان هسه را نسبت به دیگر نویسندگان متمایز میکند. او که در سال ۱۹۴۶ برنده‌ی جایزه نوبل ادبیات و جایزه ادبی گوته شد، همیشه عناوین آثار خود را از اسامی اشخاص انتخاب می‌کرد اما این وضع در دو اثر سفر به شرق و بازی مهره‌های شیشه‌ای چنین نیست. این تمایل، نشان تحولی ست که در نحوه‌ی اندیشه‌ی او پدید آمد، تحولی که منجر است به این نکته: فرد را به جمع تسلیم کردن.

فرد کاملِ کامیاب، چون در ضمیر خود به آرامش رسیده می‌تواند آزاد از قید هر منیتی، خود را وقفِ جمع کند، مثل لئو در سفر شرق یا یوزف کنشت جوان و استاد موسیقی پیر در بازی مهره‌های شیشه‌ای.

سفر شرق اثری روایی‌ست نه رساله‌ای فلسفی ، بنابراین منظور آرمانی باید به صورتی محسوس نمایان شود. هسه مشتاق آن است تا فرآورده‌های ذهنی اش تجسد یابد به این جهت او به سنت قدیم متوسل می‌شود و قالبی کهنه را اختیار می‌کند که همان فرقه یا لژ است. این نوع داستان در پایان قرن هجدهم یعنی زمانی که انجمن‌ها و فرقه‌های مخفی در اوج قدرت بودند پدید آمد.

هسه می‌نویسد: تمام این داستان‌ها که مربوط به خود من‌اند بازتابی هستند از راهی که در پیش گرفته بودم از رویاها و آرزوهای پنهانم از زخم‌ها و روح تلخم.

هرمان هسه در کل متاثر از فرهنگ ایرانیان و اندیشه های شرق بود و به سمت مکتب عرفان شرقی قدم و قلم میزد.

چاپ دوم کتاب سفر شرق در ۹۴ صفحه و تیراژ ۱۰۰۰ نسخه با ترجمه‌ی سلیس سروش حبیبی مترجم چیره‌دست معاصر، توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر و در دسترس علاقمندان ادبیات منحصر به فرد این نویسنده قرار گرفته است.

 

بررسی و نظرات

فرم ارسال نظر