صفحه اصلی خبر ویژه‌های علمی و فرهنگی گزارش رونمایی از کتاب« کمیک ها و مانگاها و رمان های مصور»

گزارش رونمایی از کتاب« کمیک ها و مانگاها و رمان های مصور»

  • خبر
  • ویژه‌های علمی
  • 810
  • 01 دی 1395
  • چاپ

گزارش رونمایی از کتاب« کمیک ها و مانگاها و رمان های مصور»

 

مراسم رونمایی از کتاب "کمیک ها و مانگاها و رمان های مصور" در فروشگاه شماره ۲ انتشارات علمی فرهنگی با حضورمهرداد گروسی، مترجم، حسن نوزادیان، گرافیست، مسعود صفوی، فعال حوزه سرگرمی و انیمیشن و جوادی یگانه استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدا گروسی ضمن  ارائه گزارشی از کتاب گفت "روایت گری تصویری" از چند تصویر برای روایت گری استفاده می کند . در این کتاب روایت های تصویری به روایت های تک فریم ، روایت های تک صفحه پیش رونده و زنجیره ای و موارد دیگرتقسیم می شود.

 وی افزود نباید به کمیک ها خیلی سطحی نگریست. روایت های تصویری یک نوع هنر نامرئی هستند به دلیل اینکه قراردادهایی را بین هنرمند و مخاطبین خود بوجود می آورند که هیچ وقت خوانده نمی شوند.

گروسی در معرفی فصل هایی از کتاب به ارتباط کمیک ها و روزنامه ها اشاره کرد و اذعان داشت که وقتی تیراژ روزنامه ها بالا می رود که روایت های تصویری به متن غالب  شود. کمیک ها وقتی وارد بطن جامعه می شوند،عرصه تجاری شدن کمیک شروع می شود.

جوادی یگانه، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، دومین سخنران این مراسم، از کمیک به عنوان یک ژانر ادبی یاد کرد و بحث را در پاسخ  به این سوال که چرا کمیک در ایران رواج ندارد؟ ادامه داد.

وی  ضمن اشاره به اینکه  تصویر غنای متن را بیشتر می کند گفت در یک تصویر عناصر متعددی است و هرکسی به انتخاب خودش می تواند آن عنصر را انتخاب و برجسته کند.

جوادی یگانه افزود ما با تصویر می توانیم سطوح و ابعاد متفاوت ایجاد کنیم و طبیعتا در پی آن تفسیرهای گوناگون هم برای ما درست می شود. وی کمیک را ساده تر از کتاب و نیز راهی برای افزایش مطالعه و علاقمندی نوجوانان به کتاب دانست.

این استاد دانشگاه همچنین گفت:

" کمیک میتواند گزندگی متن را بگیرد یعنی یک چیزهایی را می توان در متن گذاشت که فقط افرادی که نگاه جدی تری به متن دارند قواعد پنهان آن را دریابند. "

جوادی یگانه درپاسخ به این سوال که چرا ما درایران کمیک نداریم گفت تصویر باید در خدمت متن باشد و اگر چیزی به متن اضافه نکند کارکرد خوبی نخواهد داشت. بنابراین بخشی از کتابهای کمیک در ایران فانتزی هستند . به این دلیل که تصویر در متن یا باید علاقمندی در مخاطب بوجود بیاورد یا درک از متن را پیچیده کند.

مسعود صفوی فعال حوزه سرگرمی و انیمیشن سومین سخنران برنامه، گفت من به عنوان فعالی که در این حوزه کار کرده ام  به این نظر رسیده ام که خاستگاه و نهاد صنعت  انیمیشن در تصویرگری است  و ازتصویرگری  به عنوان یک حوزه ثبات و ایستا است. در حالیکه  حوزه انیمیشن از ابتدا تا انتها همه بر محور حرکت متمرکز است. وی افزود باید در حوزه تصویرگری سرمایه گذاری صورت گیرد.

نوزادیان گرافیست و عضو انجمن تصویرگران و با تجربه عملی و حرفه ای در زمینه انیمیشن در جمع بندی مطالب اشاره کرد که تمام این حوزه ها وادی قصه گویی است و همواره در طول تاریخ خواسته بشر انتقال مفاهیم به هم عصری های خود بوده است. لذا ادبیات، قصه گویی و روایت عناصرمهم این حوزه محسوب می شود.

وی گفت کامیک یک هنر نامرئی است ودر عین حال که به فیلدهای مجاورش کمک می کند، خودش هم منحصر به فرد است وهم اینکه  یک فرم روایی کامل است.

در پایان مسعود کوثری مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی  ضمن سپاسگزاری از میهمانان مراسم، از اهمیت حوزه کامیک و مانگا یاد کرد. و از نشر چند رمان مصور در انتشارات علمی فرهنگی خبر داد.

 اوهمچنین اشاره کرد مردم ایران بیشتر در زمینه طنز و روایت های کلامی پیشرفت دارند تا روایت های تصویری وبه  محدودیت های مذهبی سهم احتمالی در عدم پیشروی ما به سمت و سوی تصویرگری داد. و کاربرد روایت های تصویرگری را  در حوزه هایی از قبیل شهروندی ملزم دانست.  

بررسی و نظرات

فرم ارسال نظر