صفحه اصلی خبر رویدادها گزارش نشست خبری جشنواره نشان دهخدا

گزارش نشست خبری جشنواره نشان دهخدا

  • خبر
  • رویدادها
  • 822
  • 18 آب‍ 1395
  • چاپ

نشست خبری جشنواره نشان دهخدا؛ دومین دوره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه های سراسر کشور با حضور خبرنگاران، اصحاب رسانه برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل انتشارات علمی فرهنگی نشست خبری جشنواره نشان دهخدا؛ دومین دوره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه های سراسر کشور با حضور خبرنگاران، اصحاب رسانه و با میزبانی دبیر و کمیته اجرایی جشنواره، ساعت نه صبح مورخ سه شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵ در تالار اجتماعات انتشارات علمی و فرهنگی با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز گردید.

این نشست با مقدمه  دکتر مسعود کوثری مدیر عامل  انتشارات علمی فرهنگی، درباره جشنواره و توضیح مختصری از پیشینه این مراسم آغاز شد. وی تفاوت کیفیت جشنواره امسال و سال گذشته را در همکاری بیشتر مولفان و نویسندگان در این دوره، و شناخت بیشتر بیان کرد. دکتر کوثری تاکید کرد این جشنواره فقط مختص آثار تألیفی است و آثار ترجمه در حیطه بررسی قرار ندارد. ایشان درمورد شاخص های ارزیابی و داوری، در دو سطح شاخص شکلی کتاب (نحوه صفحه آرایی، داشتن ضمائم و فهرست اعلام) و شاخص محتوایی از جمله (نوآوری، خصلت تألیفی بودن و مستند بون به آثار به روز شده) است. بدیهی است کتاب‌هایی که ۹۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را دریافت کنند به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند. او درباره تمایز این جشنواره با جشنواره‌های مشابه گفت:‌ این جشنواره مختص علوم انسانی است که در سایر جشنواره‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و به تألیفی بودن کتاب‌ها اهتمام ویژه دارد. دکتر کوثری در مورد اهداف برگزاری جشنواره اشاره کرد: هدف ما تقویت تولید آثار دانشگاهی، بازرسی و کنترل احوال این محصولات است و می‌خواهیم اولین گام را در این زمینه برداریم که به تألیف در حوزه دانشگاهی بیشتر از پژوهش توجه شود و این حوزه را مورد توجه نهادهای تصمیم‌گیر کنیم. هدف دوم ما بومی‌سازی علم است و سومین هدف اینکه بعد از چند سال به سطح بین‌المللی برسیم. این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت نامطلوب کتابهای علوم انسانی بیان کردند مولفان حوزه‌هایی مانند تاریخ و فلسفه، ‌ ادبیات و علوم دینی در برابر ضعف ها و آسیب های تهدید کننده مقاومت می‌کنند. وی در خصوص آسیب ها و ضعف های وارد شده بر علوم انسانی از جمله حوزه جامعه شناسی و روان شناسی افزود: برخی از استادان در حوزه‌هایی مانند روان‌شناسی و جامعه‌شناسی به سمت پژوهش‌های کاربردی رفته‌اند که حمایتهای مالی در پی دارد و لذا  حاضر به صرف وقت برای تألیف نیستند.

 

بررسی و نظرات

فرم ارسال نظر